CRM voor marketing

CRM systemen zijn uitgegroeid tot onmisbare tools voor marketing. Leveranciers van CRM blijven aandacht besteden aan het ontwikkelen van nieuwe marketingfunctionaliteiten. Hierdoor vervaagt de grens tussen CRM software en pure marketingprogramma’s steeds verder.

Niet ieder CRM systeem heeft echter een even sterke focus op marketing. Zij zijn dan wat minder uitgebreid of richten zich vooral op modules voor sales, rapportages, client sevices etc. Het kan een opgave zijn om te achterhalen waar de kracht ligt bij de verschillende leveranciers. Gebruik daarom de gratis CRM wijzer . Hiermee kunt u op basis van uw gewenste functionaliteiten en budget een selectie maken uit meer dan 300 CRM systemen. Als u interesse heeft om CRM in te zetten voor marketing, lees dit artikel dan aandachtig.

E-mail marketing 2.0

E-mail marketing is een van de oudste en meest gebruikte marketing methodes. Het is duidelijk dat het steeds minder effectief wordt om onpersoonlijke en irrelevante mails te sturen. Door vaak standaard e-mails te sturen loopt u ook risico op SPAM klachten (of dit nou terecht is of niet). Aan de andere kant wordt goede e-mail marketing steeds effectiever. Door strikte SPAM wetgeving belandt nu veel minder troep in de mailbox. Dit zorgt er voor dat de overgebleven berichten zorgvuldiger worden gelezen. Dit heeft het potentieel van email marketing een boost gegeven.

Een CRM systeem is onmisbaar als u serieuze resultaten wilt halen met e-mail marketing. Zo kan het informatie vanuit een klantprofiel automatisch in een e-mail template ‘inladen’. E-mails zijn dan altijd sterk gepersonaliseerd. Maar er zijn ook systemen die nog verder gaan. Zij bieden mogelijkheden voor ‘smart-sending features’. Daarmee kunt u niet alleen maar e-mail verzenden op basis van gesegmenteerde lijsten (locatie, leeftijd, geslacht) maar zelfs naar aanleiding van bepaalde klantactiviteiten.

Bijvoorbeeld: Een klant koopt een printer en krijgt automatisch een e-mail op het moment dat u als verkoper verwacht dat zijn cartridge is verbruikt. Zodra de klant de bestelling heeft gedaan voor een nieuwe cartridge, herhaalt dit proces zich.

Naadloze samenwerking met het salesteam

De marketingafdeling staat binnen een bedrijf niet op zichzelf. Om resultaten te behalen moeten ze goed communiceren met het verkoopteam. Zorg er daarom voor dat uw CRM-systeem deze samenwerking op de juiste manier ondersteunt.

Wanneer u bijvoorbeeld een e-mail campagne heeft verstuurd en u krijgt een positieve reactie, zorg dan dat deze informatie direct wordt gedeeld zodat de afdeling tele-sales ermee aan de slag kan. Hoe sneller u opvolging geeft aan leads, hoe meer verkopen u realiseert. Het CRM-systeem moet bijvoorbeeld eenvoudig bellijsten kunnen maken die direct aan de afdeling tele-sales worden doorgegeven.

Gebruik uw gratis CRM wijzer en ontdek:

  • Welke van de honderden CRM systemen het beste passen bij uw bedrijf
  • Hoeveel een CRM implementatie in uw geval ongeveer gaat kosten
  • Welke functionaliteiten het belangrijkste zijn voor uw doelstellingen
Ontvang uw gratis CRM wijzer

Een centraal beeld van uw campagnes op social media

Het is geen geheim dat de sterke groei van social media een enorm potentieel biedt voor marketeers. De klantinformatie die het gebruik van bijvoorbeeld Facebook oplevert, moet echter goed worden gemonitord, begrepen en gebruikt om de effectiviteit van een op social media gerichte marketingcampagne te verhogen.

Belangrijke integraties met LinkedIn, Twitter en Facebook stellen een marketing team in staat om het contact met uw klanten te beheren. Sommige CRM-systemen hebben op dit gebied zeer uitgebreide mogelijkheden. Denk goed na wat u met alle integratiemogelijkheden met social media wilt bereiken, want dat is belangrijk bij de keuzes voor de benodigde modules.

Wilt u direct een gesprek aangaan met belangrijke stakeholders? Zorg dan voor een sterke analysetool die bijvoorbeeld ‘top-influencers’, concurrenten en ‘complainers’ identificeert. Ook is het handig direct berichten te kunnen posten vanuit de CRM-omgeving zodat u het overzicht behoudt. Wilt u een CRM liever gebruiken om uw lopende social media campagnes te beheren? Kies dan voor een module die sterk is in het analyseren van het aantal followers, impressies en reacties.

Lead nurturing en lead scoring

Lead nurturing is een subtielere manier van marketing dan direct sales. In plaats van te proberen om iemand zo snel mogelijk te laten converteren, worden leads bewerkt en “voorbereid tot conversie”. Vandaar ook het woord “nurturing”. Pas als een lead warm genoeg is, wordt deze overgedragen aan een sales medewerker.

U moet dus precies weten welke bedrijven welke marketinguitingen hebben gezien. Ook is het belangrijk om te weten hoe zij op deze uitingen hebben gereageerd. Om dit overzicht te behouden kan u niet zonder een CRM systeem. Alleen zo kunt u bijhouden hoe ver een bedrijf is “opgewarmd”. Een meer geavanceerde manier van leadnurturing is het gebruik van “lead scoring”. Lead scoring is het toekennen van punten aan bedrijven op basis van hun interesse in uw propositie.

Met deze punten kunnen leads worden gerangschikt welke klaar zijn om naar sales te gaan en welke niet. U kunt bijvoorbeeld punten toekennen wanneer prospects een e-book downloaden, of een FAQ pagina hebben bekeken. Dit zijn als het ware "signalen" dat zij dieper de sales/marketing funnel in gaan.

Gebruik uw gratis CRM wijzer en ontdek:

  • Welke van de honderden CRM systemen het beste passen bij uw bedrijf
  • Hoeveel een CRM implementatie in uw geval ongeveer gaat kosten
  • Welke functionaliteiten het belangrijkste zijn voor uw doelstellingen
Ontvang uw gratis CRM wijzer
+

Ontvang uw gratis CRM wijzer en ontdek:

  • Welke van de honderden CRM systemen het beste passen bij uw bedrijf
  • Hoeveel een CRM implementatie in uw geval ongeveer gaat kosten
  • Welke functionaliteiten het belangrijkste zijn voor uw doelstellingen
Verstuur
GDPR compliant
GDPR compliant