CRM voor sales

Dat een CRM systeem belangrijk is voor het ondersteunen van verkoopactiviteiten, is bij veel bedrijven wel bekend. Onafhankelijke studies van bijvoorbeeld The Aberdeen Group, tonen aan dat door de introductie van CRM een omzetstijging van 25% - 46% kan worden gerealiseerd. Dus op welke manier pakt u dit in de praktijk aan?

Dat hangt sterk af van de manier waarop uw verkoopafdeling dagelijks werkt. Heeft u een callcenter? Verkoopt u complexe producten of diensten? Hoeveel vrijheid hebben uw sales agents nodig? De antwoorden op dit soort vragen bepalen hoe u CRM software het beste kan inzetten. Zonder rekening te houden met de achtergrond van uw bedrijf, is het onmogelijk om een goed advies te geven over welke CRM software het beste bij u past.

Hiervoor kunt u de gratis CRM wijzer gebruiken. Op basis van uw budget, bedrijfsprocessen en doelstellingen vindt u een selectie van leveranciers die het beste passen bij uw organisatie.

Toch willen wij u een introductie geven van wat er allemaal mogelijk is als u CRM inzet om uw verkoopinspanningen te ondersteunen.

Sluit meer deals

Uit onderzoek blijkt dat een goed gebruik van CRM leidt tot het sluiten van meer deals. Dit komt doordat alle klantinformatie vanaf één centrale plek eenvoudig terug te vinden is. Uw sales agents hoeven nooit meer onvoorbereid een salesgesprek in te gaan. In no-time hebben zij een gedetailleerd beeld van de klant. Denk hierbij aan basisinformatie (contactpersoon, sector, bedrijfsgrootte) maar ook het eventuele koopgedrag. Dat leent zich uitstekend om nieuwe verkoopmogelijkheden te identificeren. Werkt uw salesteam ook buiten de deur? Dan is het belangrijk dat het systeem goed werkt op mobiele apparaten. Zo hebben zij zelfs onderweg alle nodige klanteninformatie paraat.

Verhoog productiviteit van uw salesteam

Door een CRM systeem kan de productiviteit van uw salesteam aanmerkelijk worden verbeterd. Zoals gezegd bespaart u veel tijd omdat er sneller klant informatie wordt terug gevonden. Maar het stelt u ook in staat tot effectief tijd management.

Met de meeste CRM systemen kunt u notificaties en automatische alerts instellen. Deze attenderen u op acties die moeten worden ondernomen. Ook wordt het aantal administratieve taken sterk terug gebracht. Met CRM wordt er door iedereen gewerkt vanuit dezelfde centrale database. Data hoeft daarom slechts één keer te worden ingevoerd, waarna het voor de hele onderneming beschikbaar is. Dubbele invoer van gegevens is niet langer nodig en dit bespaart veel tijd.

Gebruik uw gratis CRM wijzer en ontdek:

  • Welke van de honderden CRM systemen het beste passen bij uw bedrijf
  • Hoeveel een CRM implementatie in uw geval ongeveer gaat kosten
  • Welke functionaliteiten het belangrijkste zijn voor uw doelstellingen
Ontvang uw gratis CRM wijzer

Verrijk uw data met social media integratie

Door uw CRM systeem te integreren met social media als LinkedIn kan uw data eenvoudig worden verrijkt. Zo kan een callcenteragent LinkedIn gebruiken om er snel achter te komen wie binnen een bedrijf de aangewezen contactpersoon is. Bij ‘cold calls’ komen zij vervolgens makkelijker langs de gatekeepers omdat zij gericht aangeven wie ze willen spreken. Het is slechts een van de vele applicaties die te bedenken zijn wanneer u CRM integreert met social media.

De lengte van een sales cycles

De lengte van uw sales cycle is een belangrijke factor hoe u een CRM systeem inzet. Als u vooral langdurige relaties opbouwt dan moeten er diepgaande rapportages over uw klanten beschikbaar zijn. Op deze manier leert u de klant goed kennen en weet u precies wanneer het tijd is cross- en upselling.

Als het sales proces korter is mag de klanteninformatie minder gedetailleerd te zijn. In dat geval zijn vooral uitgebreide dashboards belangrijk over het presteren van individuele agents. Denk aan rapportages over het aantal calls, actieve bel-uren en zaken als de gesprekstijd per klant.

Let op hoe “autonoom” uw Salesmedewerkers kunnen werken

Stel voordat u een CRM-systeem uitkiest vast hoe ‘autonoom’ een gebruiker daarmee moet kunnen omgaan. Is de manier waarop een sales agent met het CRM omgaat centraal geregeld en verbonden aan strakke regels? Dat is een goed idee als verkopers bijvoorbeeld bellijsten op volgorde moeten afbellen, die door het management zijn gerangschikt op potentieel. Maar hoewel zo’n werkwijze het management meer grip geeft op de sales afdeling, kan een gebrek aan flexibiliteit ook schadelijk zijn. Voor relatiemanagement en een langere verkoopcyclus werkt een minder rigide workflow juist beter.

Hoe uw salesactiviteiten naar een nieuw niveau getild kunnen worden

Zoals u ziet liggen er veel mogelijkheden om met CRM uw salesactiviteiten naar een nieuw niveau te tillen. Welk systeem voor u het meeste geschikt is hangt erg af van uw eigen bedrijfsprocessen. In dit werden al enkele vragen geïntroduceerd als:

  • Hoe lang is uw salescycle?
  • Werken veel mensen buiten de deur?
  • Heeft u een callcenter?

De antwoorden op dit soort vragen bepalen, samen met uw budget en doelen, welk van de honderden CRM systemen voor u het meeste geschikt is. Juist hiervoor kunt u de gratis CRM wijzer gebruiken. U vindt dan op basis van uw budget, bedrijfsprocessen en doelen een selectie van CRM systemen die het beste passen bij uw organisatie.

Gebruik uw gratis CRM wijzer en ontdek:

  • Welke van de honderden CRM systemen het beste passen bij uw bedrijf
  • Hoeveel een CRM implementatie in uw geval ongeveer gaat kosten
  • Welke functionaliteiten het belangrijkste zijn voor uw doelstellingen
Ontvang uw gratis CRM wijzer
+

Ontvang uw gratis CRM wijzer en ontdek:

  • Welke van de honderden CRM systemen het beste passen bij uw bedrijf
  • Hoeveel een CRM implementatie in uw geval ongeveer gaat kosten
  • Welke functionaliteiten het belangrijkste zijn voor uw doelstellingen
Verstuur
GDPR compliant
GDPR compliant