Bekende valkuilen bij CRM selectie

Het is niet eenvoudig om het juiste CRM systeem te vinden. Er zijn honderden beschikbare opties en dat kan overweldigend zijn. Dus hoe vindt u in dit bos de weg naar het juiste CRM? Over het algemeen pakken bedrijven de zoektocht op de volgende manieren aan:

  • U doet zelf een internetzoektocht
  • U informeert bij mensen die u kent naar hun ervaringen met CRM aanbieders
  • U schakelt een externe consultant in voor selectieadvies

Deze drie zoekmethodes hebben ieder zijn voor- en nadelen. Het is raadzaam om op de hoogte te zijn van de meest gemaakte fouten tijdens een CRM zoektocht. In dit artikel zullen wij u op de belangrijkste valkuilen attenderen.

U doet zelf een internetzoektocht

Nadelen:

  • U vindt slechts enkele partijen
  • Onafhankelijke informatie is schaars
  • Het kost erg veel tijd

Voordeel:

  • Laagdrempelige zoekmethode

Voordeel 1: Laagdrempelige zoekmethode

Een internetzoektocht is het meest logische startpunt voor veel mensen. Zonder voorbereiding kunt u meteen aan de slag. Surf naar een zoekmachine, typ daar “CRM systeem” in en honderdduizenden resultaten verschijnen voor uw ogen.

Nadeel 1: U vindt slechts enkele partijen

Het tweede deel is lastiger. Hoe vindt u nou tussen al deze resultaten de juiste informatie? U kunt moeilijk alle resultaten bekijken, dan bent u jaren bezig. Zelfs als u veel tijd besteedt aan een zoektocht dan vergaart u misschien informatie over 30 partijen. Dat is minder dan 10 procent van het totale aanbod van CRM systemen.

En wie zegt dat de eerste zoekresultaten het beste zijn? Misschien worden op deze websites CRM systemen aangeboden die helemaal niet geschikt zijn voor uw bedrijf. Het enige wat u zeker weet is dat deze partijen aandacht hebben besteed om hoog in zoekmachines te staan. U moet erg veel geluk hebben als precies hiertussen het ideale CRM systeem staat voor uw organisatie.

Nadeel 2: Onafhankelijke informatie is schaars

Het grootste probleem echter de schaarste aan écht eerlijke en onafhankelijke informatie. De meeste informatievoorziening op internet wordt verzorgd door CRM leveranciers zelf. Het is niet meer dan logisch dat zij vooral proberen om de positieve kanten van hun oplossing te benadrukken. Dit soort gekleurde informatie hoort niet in een goede CRM selectie thuis.

Nadeel 3: Het kost erg veel tijd

Zoeken op internet klinkt misschien snel maar dat is het zeker niet. U moet website na website bekijken om aan de juiste informatie te komen. Daarbij zijn leveranciers terughoudend in het noemen van prijzen. U moet dan weer formulieren invullen, offertes aanvragen, teruggebeld worden etc. Voordat u het weet bent u weken verder zonder iets te zijn opgeschoten in uw zoektocht.

Gebruik uw gratis CRM wijzer en ontdek:

  • Welke van de honderden CRM systemen het beste passen bij uw bedrijf
  • Hoeveel een CRM implementatie in uw geval ongeveer gaat kosten
  • Welke functionaliteiten het belangrijkste zijn voor uw doelstellingen
Ontvang uw gratis CRM wijzer

U informeert bij mensen die u kent naar hun ervaringen met CRM aanbieders

Nadelen:

  • U hoort over één of enkele CRM systemen
  • U heeft een heel ander CRM systeem nodig dan zij

Voordelen:

  • U krijgt eerlijke informatie
  • Zij wijzen u op zaken die u zelf niet bedenkt

Voordeel 1: U krijgt eerlijke informatie

Als u toevallig iemand kent die ervaring heeft met CRM dan kunt u even bij hen informeren. Een groot voordeel is dat u een open en eerlijk gesprek kan voeren. Geen zorgen over gekleurde informatie of verborgen agenda’s dus.

Voordeel 2: Zij wijzen u op zaken die u zelf niet bedenkt

Door een gesprek met iemand te voeren komt u vaak tot diepere inzichten. Zij stellen wedervragen en wijzen u op zaken waar u zelf misschien niet aan had gedacht. Dat mist u wanneer u zelf een internetzoektocht start.

Nadeel 1: U hoort over één of enkele CRM systemen

Zoals gezegd is het aanbod van CRM groot. Uw vriend of (ex) collega kan alleen ervaringen delen over de systemen die zij kennen. Zelfs doorgewinterde CRM gebruikers zullen niet meer dan met vier of vijf verschillende software hebben gewerkt.

Nadeel 2: U heeft een heel ander CRM systeem nodig dan zij

Een CRM systeem kan alleen maar succesvol worden als deze goed aansluit bij uw organisatie. Onthoud dit als u luistert naar vriendschappelijk advies. Het is goed mogelijk dat een CRM dat ideaal is voor uw vriend of collega, helemaal niet geschikt is voor uw bedrijf. Heeft u hetzelfde implementatiebudget? Werkt uw salesafdeling hetzelfde? Of heeft u bijvoorbeeld een callcenter waarvoor modules beschikbaar moeten zijn? Heeft u een soortgelijke IT infrastructuur?

De vragen gaan door en door. Alleen als de organisaties grotendeels overeenkomen krijgt u een enigszins betrouwbaar beeld. Overigens heeft u dan nog steeds maar één mening over het systeem.

U schakelt een externe consultant in voor selectieadvies

Nadelen:

  • Consultants kosten geld
  • Draagvlak vinden voor consultants is niet eenvoudig

Voordelen:

  • Externe consultants zijn vaak onafhankelijk
  • Consultants hebben een goed beeld van de CRM markt

Voordeel 1: Externe consultants zijn vaak onafhankelijk

U kunt er over nadenken om een externe consultant in te schakelen. Zij geven advies bij CRM implementaties en het vinden van de juiste software is daar onderdeel van. Het ligt natuurlijk aan de kwaliteit van de consultant in kwestie, maar meestal krijgt u deskundig en onafhankelijk advies.

Voordeel 2: Consultants kennen de CRM markt

Het kost veel werk om de CRM markt in kaart te brengen. Externe consultants hebben deze kennis al. Zelfs als zij niet direct een geschikte partij in gedachte hebben dan weten zij waar ze moeten zoeken. Zo wordt dagelijks de CRM wijzer door dit soort adviseurs geraadpleegd.

Nadeel 1: Consultants kosten geld

Het duidelijke nadeel van consultants is dat u moet betalen voor hun diensten. Dat zorgt er direct voor dat kleinere en middelgrote bedrijven vrijwel nooit overgaan tot het inhuren van deze professionals.

Nadeel 2: Draagvlak vinden voor consultants is niet eenvoudig

Niet iedereen schat de waarde van een goede CRM keuze juist in. Het komt regelmatig voor dat directieleden überhaupt moeten worden overtuigd van het project. Probeer dan nog maar eens intern draagvlak te vinden voor het inhuren van selectieadvies. Wat het extra moeilijk maakt, is dat op langere termijn pas blijkt of u de juiste keuze heeft gemaakt.

Hoe pakt u het beste een CRM zoektocht aan?

Geen zoekmethode is dus perfect. Om deze reden ontwikkelden wij tien jaar geleden de eerste CRM wijzer . Niet alleen is deze informatie volledig onafhankelijk, maar ook erg volledig. De afgelopen jaren zijn er honderden CRM systemen, en daarmee praktisch de hele markt, in kaart gebracht.

Deze informatie kunt u vrijblijvend en gratis gebruiken. Vind op basis van uw budget, bedrijfsprocessen en specifieke wensen een selectie van CRM systemen die het beste passen bij uw organisatie. Zo profiteert u van alle voordelen van een consultant met het belangrijke verschil dat onze diensten volledig gratis zijn.

Dit is mogelijk doordat de CRM leveranciers die in het bestand staan ons hiervoor vergoeden. Ook zij hebben er veel aan dat u de juiste partij vindt. U komt in contact met een leverancier die precies kan leveren wat u nodig heeft. Dat betekent dus ook dat zij in contact komen met de ideale klant die precies op zoek is naar wat zij leveren.

Op deze manier zijn er alleen maar winnaars.

Gebruik uw gratis CRM wijzer en ontdek:

  • Welke van de honderden CRM systemen het beste passen bij uw bedrijf
  • Hoeveel een CRM implementatie in uw geval ongeveer gaat kosten
  • Welke functionaliteiten het belangrijkste zijn voor uw doelstellingen
Ontvang uw gratis CRM wijzer
+

Ontvang uw gratis CRM wijzer en ontdek:

  • Welke van de honderden CRM systemen het beste passen bij uw bedrijf
  • Hoeveel een CRM implementatie in uw geval ongeveer gaat kosten
  • Welke functionaliteiten het belangrijkste zijn voor uw doelstellingen
Verstuur
GDPR compliant
GDPR compliant