1. U heeft tijd en geld verspild aan de implementatie van CRM
Er zijn directe kosten geassocieerd met de implementatie van CRM software. Zo betaalt u licentiekosten aan de leverancier. Ook zijn er kosten gemoeid om te zorgen dat het nieuwe CRM systeem goed wordt geïntegreerd met computerprogramma’s die al gebruikt worden. Alle tijd en geld die u tijdens de aanloopfase investeert, verdient u eenvoudig terug als het CRM systeem een succes wordt. Maakt u een verkeerde keuze, dan is dit echter voor niets geweest.
2. Onnodig lage productiviteit
Er zijn ook indirecte kosten gemoeid met een mislukte CRM implementatie. Bij de introductie van een CRM systeem worden werknemers uit alle lagen van de organisatie betrokken. De tijd dat zij aan de CRM implementatie besteden gaat ten koste van hun dagelijks werkzaamheden. Dit alles leidt tot een lagere productiviteit. Ook moeten werknemers trainingen doorlopen en worden voorbereid op het nieuwe systeem. Deze inspanningen zouden voor niets zijn bij een verkeerde CRM keuze.
Gebruik uw gratis CRM wijzer en ontdek:
- Welke van de honderden CRM systemen het beste passen bij uw bedrijf
- Hoeveel een CRM implementatie in uw geval ongeveer gaat kosten
- Welke functionaliteiten het belangrijkste zijn voor uw doelstellingen
3. U mist belangrijke voordelen
Naast de daadwerkelijke kosten moeten ook de “opportunity costs” in acht worden genomen. Dit zijn de voordelen die u moet missen als u een verkeerd CRM pakket kiest. Zelfs als de resultaten door een suboptimaal CRM systeem verbeteren, mist u belangrijke voordelen die u met een ander pakket had kunnen realiseren.
Problemen oplossen of opnieuw beginnen?
Als weet dat u een verkeerde CRM keuze heeft gemaakt dan staat u voor een beslissing. Gaat u het huidige systeem aanpassen of kiest u voor een heel nieuw systeem? Het is een moeilijk afweging. Veel bedrijven hebben zo veel geïnvesteerd in een systeem dat zij niet meer overnieuw willen beginnen. Zij zijn bang om de stekker eruit te trekken waardoor de kosten hoger en hoger worden. Dit wordt “lock-in” genoemd. Maar ook opnieuw beginnen is natuurlijk niet ideaal. Dus wat moet u doen? Uiteindelijk hangt het af hoe ernstig IT problemen uw succes in de weg staan en hoe eenvoudig deze kunnen worden opgelost.
Het is in ieder geval zeer belangrijk dat u goed nadenkt over uw CRM keuze. Zorg dat u relevante, onafhankelijke informatie verzamelt over uw opties. Een goed startpunt is de CRM wijzer . Deze is onafhankelijk van welke CRM leverancier dan ook en gratis te gebruiken.